Elbil-lading hjemme
Kan jeg lade el-bilen min på vanlig stikkontakt?
Regelmessig lading av elbil på vanlig stikkontakt kan være farlig.
Vanlige ledninger og stikkontakter er ikke ment for å trekke opp mot maks belastning over lang tid, og det kan gå varmgang i ledninger og stikkontakten, noe som kan føre til brann.
Sporadisk lading (på hytten, hos venner etc) er lovlig, men man bør lade på lavere ampere om mulig, og man må følge med på at det ikke går varmt.
Skjøteledning skal ikke benyttes. Men dersom du må bruke det, bruk en tykk kabel, rull den helt ut og pass på at den ikke kommer i klem. Den må også være koblet til jord.
Det er veldig mye strøm lagret i en elbil, og for å unngå tilbakeslag av strøm inn i huset trenger man et type B-vern.
Hva bør jeg installere?
Her finnes det tre alternativ:
- Vanlig stikkontakt (Schuko)
De fleste elbiler leveres med kabel for lading fra vanlig stikkontakt som standard. Denne lademetoden går relativt sakte – rundt 2,3 kW i timen. Den er heller ikke beregnet for å levere høy strømstyrke over lang tid, og dårlig kontakt og smuss kan føre til varmgang. Man bør derfor ha en dedikert strømkurs for lading av elbilen. Kursen skal være maks 10A og ha jordfeilbryter type B
- Ladestandard type 1
Dette er en type som ikke er vanlig på stasjoner for hurtiglading, men som mange elbiler har for lading fra kontakter eller ladeboks hjemme. Type 1plugg kan lade med opptil 19 kW og er dermed heller ikke spesielt rask. Her må man også ha en egen kurs i tillegg til jordfeilbryter type B. - Ladestandard type 2
Mange elbiler leveres nå med en Type 2 kabel og plugg. Den erstatter lading fra en vanlig stikkontakt, dersom du har installert en ladeboks hjemme. På mange kommunale ladeplasser er det også denne standarden som er vanlig.
Flere og flere hurtigladestasjoner får nå denne pluggen, som kan lade opp til 43 kW i timen.
Med en ladeboks får du betydelig raskere lading samtidig som det er brannsikkert.
Vil du vite mer?
Ta kontakt, så hjelper vi deg!